2017. jún 15.

Cukormentes bio kézműves eperlekvár

írta: FitRea
Cukormentes bio kézműves eperlekvár

és egy kis sportmúlt...

Sziasztok!

Mielőtt bármi másról írnék, elmondom a lekvárom receptjét, mivel tegnap végre megbontottuk, megkóstoltuk, lefotóztam és a végeredmény szuper lett. Ma még a kollégáim is tesztelték, mindenkinek ízlett, a kezdődő cukorbetegséggel rendelkező kollégám külön köszönetet mondott érte és örült, hogy ő is ehet belőle. :)

20170614_181005-01.jpeg

Tehát a következő volt a receptem, nagy adaghoz:

  • 6 kg megtisztított eper
  • 1,5 citrom leve
  • 3 tk agar-agar
  • 35-40 dkg negyedannyi édesítő

A megmosott epret beletettem egy nagy fazékba, ráöntöttem az édesítőt és a citromlét, és feltettem főni. Amikor már bőven eresztett levet és forrt is, szedtem ki belőle kb. 0,5 liternyit, ezt eltettem szörpnek. Az epret tovább forraltam, egészen addig, míg a habja 90%-ban el nem főtt. Ezután egy pohárban 2 ek vízzel kikevertem az agar-agart, és a forró gyümölcshöz öntöttem, majd így főztem még 5-10 percig. Ezután forró vízben átmosott üvegekbe adagoltam. Különböző méretű üvegeim voltak, de 12 darabra volt szükségem. Kiadagolás után letörölgettem az üveg szájára került lekvárt, jól rázártam a tetejét és száraz dunsztba tettem, ami a következőt jelenti: egy babakád aljába tettem 3 teljes Kisalföld napilapot, erre 2 plédet összehajtogatva, rá a lekváros üvegeket, erre egy fóliát, majd a tetejére tollpárnát. Így pihent 3 teljes napig. Állagra teljesen jó lett, elégedett vagyok vele, mert a bolti cukormentes lekvárok mindig túl folyósak, ez viszont pont jó, nem is folyik, de nem is kemény, mint a hitlerszalonna. Eltarthatóságát tekintve majd jövőre tudok eredményt mondani, de amilyen hamar elfogyott majdnem egy kisüveg, nem hinném, hogy tartós lesz, így nem tudom majd meg soha, hogy elállna-e egy évig. Viszont felbontás után hűtőben kell tárolni, és hamar elfogyasztani, mivel tartósítószertől mentes.

A mai menümbe is beépítettem a lekvárt, amihez még tegnap délután sütöttem gofrit, kb. egy hadseregre valót – legalábbis a sütő mellett álldogálva nekem úgy tűnt, de aztán hamar elfogyott. A család megkapta a „rendes” tele cukorral verziót, én meg a végén sütöttem ki magamnak Szafis adagot, 3 teljes lap lett belőle, ezt osztottam a kollégáknak is ma reggel. További menüm:

  • Reggeli: 5 szelet Szafi Reform gofri, eperlekvár, capuccino
  • Ebéd: saláta, pulykamellsonka, capuccino
  • Uzsonna: sajtos-hagymás ízű biopont kölesgolyó
  • Vacsora: zöldségek (még nem találtam ki, hogy mi)
  • Folyadék: min. 3 liter víz, esetleg cukormentes eperszörp

És most kicsit másról…

A minap nézegettem a laptopomon mappákba rendezett fotókat, és találtam néhány olyat, amin letagadnám néha, hogy én vagyok rajta. De mivel ma csütörtök van, így ideillő kifejezés a #throwbackthursday úgyhogy gondoltam mutatok két fotót. Elképesztő a változás, az arcomon és a karomon nagyon látványos, de persze máshol is szembetűnő. Azt figyeltem meg, hogy ezerszer jobban nézek ki a mostani képen, ha valaki nem tudná a készítés dátumát, megfordíthatná a képek sorrendjét, mivel a mostanin 1-2 évvel még fiatalabbnak tűnök, mint 2-3 évvel ezelőtt. És ez köszönhető a diétának, meg persze a mozgásnak.

tbt2.jpg

Mivel nagyon sok időm van, elmondom, hogy miként került be a mozgás az életembe. Általános iskolában, mint minden tanuló, jártam a tornaórákra, de mindig is utáltam, főleg a futást, mikor tavasszal ki kellett menni a városba egy körre. Aztán 12 éves voltam, amikor egy barátnőm kitalálta, ő karatéra fog járni. Elvonszolt magával, és a következő alkalommal én is beiratkoztam, így ő hozta a húgát, én meg vittem öcsémet, négyen jártunk edzésre heti két alkalommal. Nagyon lelkesek voltunk, ott voltunk a rendezvényeken, az edzéseken és a táborokban is, ahol teljesítettük a vizsgákat. Már a 3. vizsgát is letettük 2006-ban – ezzel megszerezve a kék övet – amikor nyár végén megbetegedtem. Ekkor – két év edzéssel a hátam mögött – 60 kiló körül voltam. Végeztem az általános iskolával, kezdődött a középsuli, én meg kórházba kerültem, még mielőtt elindult volna a tanév. Egy hónap betegeskedés, infúzió, folyékony étel után lefogytam 50 kilóra, ami aztán szépen elkezdett visszajönni a tél alatt, mivel a műtétek miatt a középiskolás testnevelésórák kimaradtak. Tavasszal ismét kórházba kerültem, újabb egy hónap fogyás lett a vége. Majd ismét visszaszedtem a súlyomat, és innen elindult a hízás, és csak híztam és híztam, egészen 77 kilóig. A mozgást akadályozta egy darabig a két műtét, utána a térdem ment szét, ami gondot okozott. Közben kitalálták, hogy gyógytornára kell járnom, ami 8. órában volt, de bejárósként ez lehetetlen küldetésnek tűnt, így arra is max heti, de néha csak havi egyszer jártam be, és persze a karate is abba maradt – részben a betegség, részben a suli miatt. Eltelt 5 év, 2012-ben megkezdtem az egyetemet, ahol két félévnyi kötelező sport volt, ezt letudtam a társastánccal, amit szerettem, de fogyáshoz édes kevés volt. Aztán már harmadéves egyetemista voltam, amikor a kollégiumi szobatársam kitalálta, hogy ő esténként tornászni fog, és csinálta is bent a szobában, mi meg tűrtük. Na ez indított el az agyamban valamit, mert amikor kiköltöztem, hogy otthon tanuljak az államvizsgámra, én is nekiálltam mozogni. 21 napos diétával heti egy-két nap mozgással kezdtem anno az XHIT videókra. Utána találtam rá a TIU-ra, amivel egy 8 hetes nyári programot teljesítettem. Ez is nagyon jó volt, de a hasamon lévő „úszógumi” nem akart eltűnni, ezért neten keresgélve találtam rá a Zóna edzésre, Péntek Enikő videóira. Akkor megtetszett, csinálgattam főként a haserősítőket, aztán 2015-ben a Fitbalance rendezvényen részt vettem egy edzésén, ezt követően pedig beszereztem egy DVD-t, a Zóna Live 2-t, amire elkezdtem tornászni, folyamatosan csinálva a 12 hetes programot. Mikor már kevésnek éreztem, hozzácsaptam a havi edzéstervekből is 2-2 videót, ami ingyenesen elérhető youtube-ról. Végigtornásztam a nyarat, a nyaralást, a telet, 2016 tavaszát is, majd a munkám annyira leterhelt, hogy a nyáron már nem volt kapacitásom a sporthoz minden este, így pihenőre vonultam. Szeptemberben ismét elkezdtem a havi tervek szerint, de két hónap után abba is hagytam. Így télen, amikor amúgy is sok az ünnep, ismét hízni kezdtem. És akkor jött a január, új év, új célok, így ismét nekikezdtem egy 21 napos diétával, és ismételten elindítottam a Zóna Live 12 hetes progit, aminek befejeztével sem hagytam abba, végigcsináltam 12 hét tavaszi programot, majd most a nyári tizenkettest is elkezdtem. És itt tartok most, a kajámra figyelek, főleg ezalatt a nyári program alatt, az edzést pedig nem hagyom abba, mert ha megállok, azonnal látszik.

Mára ennyi, ez is épp elég, holnap még jelentkezem, aztán a programok sűrűsége miatt legközelebb csak hétfőn érkezem friss infókkal.

Szólj hozzá