2017. júl 14.

Cukkinimánia - Rakott cukkini

írta: FitRea
Cukkinimánia - Rakott cukkini

A köles pozitívumai

Kedves Olvasóim!

Először is sok szeretettel köszöntöm az új követőimet, remélem a továbbiakban is hasznosnak fogják találni az írásaimat.

Ugyan tegnap azt írtam, hogy csak a jövő héten jelentkezem, de ma mégis van mit megosztani. Tegnap rám zúdult egy csomó feladat. Nap közben kitaláltam, hogy csinálok rakott cukkinit, amiről a múltkor már írtam – csak, hogy ne menjen tönkre a fasírthoz megkezdett zöldség. Aztán miközben megkérdeztem az otthoniakat, hogy van-e a hűtőben hozzávaló, közölték, hogy megérkezett a sárgabarack, amit már egy hete vártam, és amiből lekvár lesz. És akkor még ráadásként – gondoltam majd ma – sütök valami finomat a szombati családi kerti partynkra is. De ma délutántól Sárváron kezdődik a Nádasdy Történelmi Fesztivál is, és hogy legyen egy nyugis vasárnapunk, úgy határoztunk, hogy ma munka után megyünk át. Ebből egyenesen következik, hogy a mai nap hazaérünk, átöltözünk, elindulunk és éjjel hazaérünk majd, tehát nem tudok nagy munkákba kezdeni. Úgyhogy a sok vállalással jól megszivattam magam, tegnap nem tudtam melyik lábamra álljak, hogy minden meglegyen. Végül a következő lett a sorrend: először megsütöttem a rakott cukkinit, mert az a mai ebéd, aztán a sütihez megsütöttem a piskótalapot, illetve este még gyorsan házi fagyit is gyártottam. Ma meló után a sütire megcsinálom a habot, ami kb. fél óra, aztán elutazunk, bulizunk. Anyukám megígérte, hogy a barackot előkészíti nekem, úgyhogy azt várhatóan szombat délelőtt legyártom, és délután mehet a kertibuli. Most pedig megmutatom a rakott cukkinit, amit kicsit átvariáltam, és be is fotóztam.

20170713_185935-01.jpeg

  • 12 dkg köles (1 kisebb bögre)+ háromszoros víz, só, fél tyúkhúsleves-kocka
  • 50 dkg cukkini reszelve (magok nélkül ennyi)
  • 1 nagy fej hagyma
  • fűszerpaprika
  • fél ek kókuszolaj
  • light sajt tetszőlegesen (egy csomag szeletelt)
  • 1,25 dl 10%-os főzőtejszín
  • só, bors

A kölest kevés olajon átfuttatjuk, majd háromszoros mennyiségű sós vízben feltesszük főni. Én dobtam bele fél leveskockát, attól finomabb lesz. Közben a cukkinit meghámoztam, a magját kikapartam, aztán a megmaradt részt lereszeltem, kicsit megsóztam, borsoztam és állni hagytam. A kókuszolajon a fél karikákra vágott hagymát megpirítottam és a tűzről levéve 1,5 tk fűszerpaprikát szórtam rá. Mikor a köles megfőtt, egy üvegtál aljára halmoztam, erre tettem a paprikás hagymát, majd sajtszeleteket. A cukkinit jól kinyomkodtam, hogy a lehető legkevesebb leve legyen, ezt rátettem a sajtra, majd leöntöttem a sózott, borsozott tejszínnel és a tetejét is befedtem sajttal. 200 fokos sütőben alsó-felső funkción 25 percet sütöttem letakarva, majd levettem az alufóliát és még 20 percig sütöttem. Az utolsó 10 percben légkeverésre kapcsoltam, hogy kicsit megpiruljon a teteje.

20170713_190008-01.jpeg

És akkor ejtsünk néhány szót a kölesről:

  • A gyomor egyik legjobb gyógyszere, hiszen könnyen emészthető, magas rosttartalma pedig megtisztítja a bélrendszert a salaktól.
  • Mivel nem tartalmaz glutént, lisztérzékenyek, sőt a laktózérzékenyek is fogyaszthatják.
  • Erős lúgosító hatással is bír, és alacsony kalóriatartalmával - miközben gyorsan és hosszabb időre eltelít – jól beépíthető a fogyókúrás étrendekbe.
  • Szabályozza a vércukor- és koleszterinszintet, magas a kovasav és szilícium tartalma. Az egyik  leggazdagabb magnéziumforrás, de tartalmaz foszfort, mangánt és vasat is.
  • B-vitaminban is gazdag. Rendszeres fogyasztása szemmel láthatóan megszépíti, rugalmassá teszi a bőrt, erősíti a hajat és a körmöket. Olyan esszenciális aminosavat tartalmaz, amely növeli a szerotonin-szintet, vagyis benne van egy-egy löket boldogsághormon is.  
  • Ideális tápláléka a vegetáriánusoknak, mivel gazdag fehérjeforrás.  Lábadozó betegeknek és kismamáknak kimondottan ajánlott a fogyasztása, hiszen erősíti az immunrendszert.

A nagy sütések közben egyébként még tornászni is volt időm, 40 perc alatt megvolt az edzés. Ha a Jump Zóna a legutálatosabb, akkor az azt követő a has-kar erősítő edzés, ami 4 kör, 7 feladat, 45 másodperc aktív, 15 másodperc pihenő szakaszos gyakorlatsor. Összesen 28 perc, ami ijesztően sok. Én a pihenőket általában rövidítem, max 10 másodperc a pihenő, de inkább csak 5. Így 23 perc alatt megvolt, plusz egy fitball hasedzés, és egy gyors, 3 perces köredzés volt a tegnapi. Mivel ma zsúfolt a nap, így a napi edzés minden bizonnyal elmarad, holnap igyekszem pótolni a buli előtt, ha mégsem menne, akkor kettébontom, és vasárnapig tuti menni fog.

Most már biztosan nem jövök hétfő előtt, úgyhogy mindenkinek nagyon szép hétvégét kívánok!

Szólj hozzá